pracownicy z ukrainyNowe stanowisko pracy to nowe wyzwania; pierwsze z nich stanowi proces rekrutacji. Od czego zacząć poszukiwanie pracowników i gdzie znaleźć najlepszego kandydata? Czy warto korzystać w tym celu z usług agencji pośrednictwa? Na te, oraz inne pytania, odpowiadamy w naszym artykule!

Od czego zacząć poszukiwanie kandydatów?

Jak przeprowadzić rekrutację skutecznie? Zanim zadamy sobie pytanie „gdzie szukać kandydatów do pracy z Ukrainy?” warto przejść przez kilka kroków:

  • W pierwszej kolejność bezwzględnie wyznacz wymagania, jakich oczekujesz od przyszłego pracownika – weź pod uwagę zarówno jego kwalifikacje jak i doświadczenie
  • Określ precyzyjnie specyfikę stanowiska pracy, dla którego wdrażasz proces rekrutacji (uwzględnij m. in. godziny pracy oraz jej ogólny tryb)
  • Przygotuj jasną ofertę dla osób szukających pracy – atrakcyjna oferta pracy powinna obejmować wszelkie korzyści, wynikające z podjęcia pracy oraz wysokość wynagrodzenia. Zastanów się, dlaczego Twoja firma to świetne miejsce pracy i co sprawia, że potencjalni kandydaci będą chcieli w niej zostać na dłużej?
  • Wybierz metody rekrutacji oraz kanały rekrutacyjne, które wykorzystasz w znalezieniu pracowników
  • Przygotuj procedurę rekrutacji – wyznacz metody selekcji aplikacji i metody przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych

Uwaga: W przypadku korzystania z gotowej bazy kandydatów, przygotowanej przez agencję pośrednictwa pracy możesz ograniczyć się jedynie do dwóch pierwszych punktów i uzupełnić je o podstawowe elementy oferty pracy (wysokość wynagrodzenia oraz benefity).

Metody rekrutacji pracowników

Wyróżniamy kilka metod szukania pracowników. Sprawdź, jak przeprowadzić rekrutację, aby okazała się dla Ciebie najkorzystniejsza!

Rekrutacja wewnętrzna

Rekrutacja wewnętrzna to rekrutacja prowadzona wewnątrz przedsiębiorstwa – kandydaci wyłaniani są spośród kadry, która pracuje już w firmie. Propozycja nowego stanowiska pracy powinna przyjmować formę awansu (kandydatów można wyłaniać np. w formie konkursu). Czy rekrutacja wewnętrzna jest opłacalna?

Zalety rekrutacji wewnętrznej

  • stosunkowo niższe koszty (finansowe i czasowe) pozyskania pracownika, niż w przypadku innych metod szukania pracowników
  • wzmacnianie lojalności zespołu
  • wspieranie rozwoju zawodowego pracowników oraz zwiększanie poczucia stabilności i atrakcyjności firmy z punktu widzenia zatrudnionych już pracowników

Rekrutacja zewnętrzna

Rekrutacja zewnętrzna obejmuje poszukiwanie pracowników spoza środowiska firmowego – kandydaci wyłaniani są z otwartego rynku pracy np. za pośrednictwem agencji pośrednictwa pracy, portali ogłoszeniowych lub targów pracy.

Zalety rekrutacji zewnętrznej

  • szansa na wprowadzenie świeżych, innowacyjnych pomysłów do pracy zespołu
  • szansa na dopełnienie aktualnego zespołu
  • zasygnalizowanie gotowości firmy do przyjmowania do pracy nowych talentów, co pomaga we wzbudzeniu motywacji wśród obecnej kadry pracowniczej

Rekrutacja mieszana

Rekrutacja mieszana to rekrutacja pracowników, w której udział mogą brać zarówno pracownicy Twojej firmy, jak i osoby spoza środowiska firmowego.

Zalety rekrutacji mieszanej

  • skutecznie łączy większość zalet rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej
  • zwykle ściśle nastawiona jest na wybór jednego kandydata o najwyższych kwalifikacjach

Czy wiele osób obecnie szuka pracy w Polsce?

Ostatnim etapem rekrutacji jest zatrudnienie pracownika. Zanim jednak przejdziemy przez którykolwiek z etapów przygotowania do poszukiwania kandydatów do pracy, zdecydowanie warto przeprowadzić research rynku pracy. Dlaczego? Pozwoli nam to lepiej określić właściwą stawkę wynagrodzenia i wstępnie ocenić stopień trudności znalezienia odpowiedniego specjalisty. To pracownik szuka pracy, czy raczej to praca szuka pracownika?

Aktualna liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych w Polsce wynosi około 1,1 miliona (stan na koniec marca 2023 roku), co stanowi stopę bezrobocia na poziomie 5,8%. Jednakże, liczba ta nie obejmuje osób, które nie są zarejestrowane w urzędach pracy oraz osób, które poszukują pracy na własną rękę, bez korzystania z pomocy urzędu. Zatem rzeczywista liczba osób poszukujących pracy w Polsce może być wyższa.

Uwaga: Najwięcej osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy do osoby z wykształceniem zawodowym i technicznym; jest to blisko 45% (stan na koniec roku 2021). Około 70% Ukraińców przebywających w Polsce posiada wykształcenie średnie.

Sposoby poszukiwania pracowników – gdzie umieszczać oferty pracy, aby szybko znaleźć pracownika?

Istnieje wiele miejsc, w których można umieścić oferty pracy i zwiększyć szansę na znalezienie odpowiedniego pracownika; dotyczy to zarówno poszukiwania pracowników z Ukrainy jak i z Polski. Do najpopularniejszych włączamy:

Jaki sposób szukania nowych pracowników najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie? Przyjrzyjmy się każdemu z nich!

Uwaga: Czy wiesz, że wg. badania „Barometr zawodów i wynagrodzeń” przeprowadzonego w 2021 roku aż 83% pracodawców zgłasza trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników?

Jak szukać pracowników przez media społecznościowe?

Czy odpowiedniego pracownika można znaleźć w mediach społecznościowych? Jak umieścić na platformie ogłoszenie „szukam pracownika”, aby trafiło ono do dużej liczby użytkowników portalu?

  1. Wybierz platformy, z których skorzystasz w procesie rekrutacji – dostosuj swój wybór do poszukiwanego stanowiska pracy (np. chcąc znaleźć dobrego pracownika sektora IT w pierwszej kolejności wypróbuj Linkedin oraz tematyczne grupy na FB)
  2. Przygotuj atrakcyjną ofertę pracy – dlaczego Twoja firma to świetne miejsce pracy? Wiele firm szukających pracowników wzbogaca ogłoszenia przykuwającymi uwagę grafikami i emotikonami, zgodnymi z charakterem marki.
  3. Przeprowadź analizę hashtagów – znalezienie dobrego pracownika wiąże się nie tylko z przygotowaniem oferty pracy, ale i zadbaniem o jego pozycjonowanie na danej platformie. Przyporządkowanie popularnych hashtagów do Twojej oferty poprawi jej widoczność (użyj m. in. hashtagów związanych z branżą, w jakiej specjalizuje się Twoja firma). W celu zwiększenia widoczności możesz zdecydować się również na płatną reklamę.
  4. Skorzystaj z wyszukiwarki ofert pracy i kandydatów – niektóre portale posiadają możliwość wyszukania pracowników o wymaganych kwalifikacjach i wybranie ich z listy
  5. Odpowiadaj na komentarze i inne interakcje – zwiększysz w ten sposób atrakcyjność marki wśród potencjalnych kandydatów, a tym samym szanse na znalezienie najlepszego kandydata w krótszym czasie

Jak znaleźć dobrego pracownika na portalach pracy?

Celem przyspieszenia procesu poszukiwania pracownika można skorzystać z portalu pracy i połączyć go z działaniami na mediach społecznościowych. Jak umieszczać ogłoszenia, aby przyniosły oczekiwany skutek? Chcąc znaleźć nowego pracownika na portalu pracy, warto postępować zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Wybierz portal, dopasowany do specyfiki Twojego biznesu – istnieje wiele portali pomagających znaleźć pracę
  2. Przygotuj atrakcyjne ogłoszenie, uwzględniając wszystkie niezbędne informacje (w tym także benefity i inne korzyści)
  3. Pamiętaj, że pracy na oferowanym przez Ciebie stanowisku mogą szukać osoby o niewystarczających kwalifikacjach – spróbuj skorzystać z narzędzi rekrutacyjnych, które pomogą Ci w pre-selekcji (np. kwestionariusze).
  4. Na popularnych portalach pracy największe efekty przynoszą ogłoszenia opatrzone zdjęciami lub multimediami.
  5. Pierwszeństwo w pozyskiwaniu potencjalnych pracowników na portalach szukania pracy mają ogłoszenia z wyznaczonym progiem wynagrodzenia – pamiętaj o zamieszczeniu tej informacji!
  6. Udostępnij ogłoszenie na portalach społecznościowych, korzystając z narzędzi udostępniania, dostępnych na portalu – zwiększysz zasięg swojego ogłoszenia
  7. Monitoruj wyniki – po umieszczeniu ogłoszenia warto monitorować liczbę wyświetleń i reakcji na nie, aby dostosować ofertę pracy do potrzeb rynku.

Czy warto korzystać z usług firm rekrutacyjnych, czyli kiedy współpraca z agencją pośrednictwa pracy to dobre rozwiązanie?

Gdy ogłoszenie „szukam pracownika” nie spełnia swoich funkcji, a proces szukania nowych pracowników trwa już zdecydowanie zbyt długo, zdecydowanie jest to moment na skorzystanie z usług agencji pośrednictwa pracy. Wielu pracodawców decyduje się na ten krok jednak znacznie wcześniej. Poznaj zalety i wady agencji pośrednictwa!

Zalety współpracy z agencją pracy

  • Krótki czas pozyskiwania nowych pracowników – w określonych sytuacjach przeprowadzenie procesu rekrutacji może zajmować nawet 1 dzień (obejmuje to zarówno rekrutację pracowników fizycznych, biurowych jak i różnej maści specjalistów)
  • Dostęp do gotowej bazy kandydatów – agencje pośrednictwa współpracują z gotowymi do pracy pracownikami z całej Polski
  • Elastyczność w zatrudnieniu – z pomocą agencji pośrednictwa pracy możesz zatrudnić pracowników na dowolny okres; znajdziesz tutaj zarówno pracowników sezonowych, jak i gotowych na stałe zatrudnienie
  • Ograniczenie kosztów – z pomocą agencji pośrednictwa możesz zapomnieć o trudnościach administracyjnych i kosztach związanych z samodzielnym prowadzeniem rekrutacji
  • Transport, szkolenia i zakwaterowanie – agencja pośrednictwa zapewnia pracownikom zakwaterowanie, szkolenia BHP (oraz szkolenia kwalifikacyjne) i transport do pracy na czas jej wykonywania
  • Wsparcie HR – Agencje pośrednictwa ponoszą koszty związane z prowadzeniem procesu rekrutacji, a także zajmują się administracją związaną z zatrudnieniem pracowników tymczasowych.

Wady współpracy a agencją pośrednictwa pracy

  • Poniesienie kosztów, związanych ze współpracą – opłacenie agencji pośrednictwa w finalnym zestawieniu zwykle pozostaje jednak tańsze niż samodzielne prowadzenie rekrutacji

Poszukiwanie pracowników z pomocą urzędu pracy – czy to działa?

Każdy, kto chciał lub chce pracować wie, że żyjemy obecnie w czasach, w których niemal każdy jest w stanie znaleźć zatrudnienie. Istnieje bowiem wiele metod szukania pracy; jedną z nich jest udanie się do urzędu pracy i postaranie się o status bezrobotnego. Nie wszyscy jednak decydują się na tę opcję. Czy jeśli pracodawca szuka pracownika poprzez urząd pracy, to czy ma szansę go tam znaleźć? W niektórych przypadkach: jak najbardziej. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że miejsce to ograniczone jest przez istotne czynniki. Urząd pracy często nie dysponuje bazą danych osób posiadających wymagane kwalifikacje i nie wiąże się z benefitami, jakie daje udział w targach pracy lub np. skorzystanie z usług agencji (urząd nie zapewnia pracownikom zakwaterowania, transportu ani szkoleń).

Targi pracy, czyli miejsce, gdzie szukamy ludzi na miejscu

Czy targi pracy mogą przyspieszyć proces szukania nowych pracowników? Mimo, że jest to najmniej popularna forma rekrutacji i w tym aspekcie sprawdza się dobrze przede wszystkim jedynie w trakcie dużych eventów, metoda ta ma wiele zalet pobocznych.

Pojawienie się na targach pracy to bowiem nie tylko sposób na rekrutację nowego pracownika, ale i metoda na zwiększenie atrakcyjności marki w oczach potencjalnych kandydatów, a także nawiązanie kontaktów biznesowych; przekłada się zatem na ogólnie uatrakcyjnienie wizerunku firmy na rynku pracy. Do celów rekrutacji samej w sobie w przypadku poszukiwania pracowników z Ukrainy, rekomendowanym jest skorzystanie z innych metod wyłaniania kandydatów.

Szukasz ludzi na nowe miejsce pracy? Pomyśl co zrobić, aby zatrzymać ich w swojej firmie na dłużej!

Zamieszczenie ogłoszenia i docelowe zatrudnienie to nie wszystko, prawda? Co zrobić, aby stworzyć świetne miejsce pracy dla swoich pracowników i sprawić, aby aż „się chciało pracować”? Sprawdź nasze rady!

  • Chcesz szukać pracownika, który zostanie w Twojej firmie na stałe? Zapewnij mu adekwatne wynagrodzenie! – przyjrzyj się w tym celu przejrzeć rynek pracownika w wybranych branżach, w zależności od tego na jakie stanowisko szukasz pracownika.
  • Czy Twoja Twoje przedsiębiorstwo jest miejscem, przyciągającym potencjalnych kandydatów? No właśnie! Zapewnij pracownikom przyjazne środowisko – pracodawca ma obowiązek dbać o odpowiednią jakość warunków panujących w miejscu pracy, jednak to nie wszystko. Możesz zadbać również o to, aby w biurze panował dobry klimat, stworzyć przestrzeń, w której będzie przyjemnie pracować oraz zorganizować integracyjne wydarzenia.
  • Oferuj korzystne benefity – dobre benefity mogą znacznie wpłynąć na zadowolenie pracowników. W dużej firmie podstawę stanowią zwykle takie dodatki jak na przykład: karnety sportowe, opieka medyczna czy możliwość pracy zdalnej.
  • Zapewniaj możliwości rozwoju – pracownicy chcą rozwijać swoje umiejętności i robić postępy w karierze. Zapewnij im możliwości szkoleniowe, wsparcie w rozwoju zawodowym i awansu wewnętrznego.
  • Dbaj o work-life balance – równowaga między pracą a życiem prywatnym jest ważna dla zadowolenia pracowników. Oferuj elastyczne godziny pracy i dni wolne, aby pracownicy mieli czas na życie prywatne.
  • Słuchaj pracowników – słuchaj opinii swoich pracowników. Z całą pewnością nie ulegnie to ich uwadze!

Uwaga: W niektórych firmach polecenia pracowników podlegają premii lub drobnej nagrodzie.